تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۶ مهر ۱۴۰۳

صداوسیما خودش را فریب می‌دهد یا ما را؟ | نظرسنجی درباره اعتبار رسانه ملی را به یک مرکز مستقل بسپارید

واکنش تند مرکز تحقیقات صداوسیما به گزارش‌های رسانه‌ها دایر بر کاهش مخاطبان رسانۀ رسمی به استناد نظر‌سنجی ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان) نشان می‌دهد صداوسیما اصرار دارد با انکار واقعیت‌ها به خود‌ستایی و در واقع خود‌فریبی ادامه دهد حال آنکه افول رادیو و تلویزیون غیرخصوصی - که به خاطر زاویه با دولت فعلی آن را دولتی هم نمی‌توان خواند - واقعیتی عیان است.

صداوسیما خودش را فریب می‌دهد یا ما را؟ | نظرسنجی درباره اعتبار رسانه ملی را به یک مرکز مستقل بسپارید

رویداد۲۴| نظرسنجی ایسپا درباره میزان مخاطب صداوسیما و بیشتر از آن واکنش تند رسانه به اصطلاح ملی به نتایج این نظرسنجی در روز‌های اخیر حواشی بسیار مطرح کرد و سبب افزایش انتقادات از صداوسیما شد.
روزنامه هم‌میهن به همین بهانه در شماره امروز خود نوشته: «واکنش تند مرکز تحقیقات صداوسیما به گزارش‌های رسانه‌ها دایر بر کاهش مخاطبان رسانۀ رسمی به استناد نظرسنجی ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان) نشان می‌دهد صداوسیما اصرار دارد با انکار واقعیت‌ها به خودستایی و در واقع خودفریبی ادامه دهد حال آنکه افول رادیو و تلویزیون غیرخصوصی - که به خاطر زاویه با دولت فعلی آن را دولتی هم نمی‌توان خواند - واقعیتی عیان است.»
«هم میهن» همچنین نوشته: «می‌توان گفت صداوسیما اگرچه دیگران را به فریب متهم می‌کند، اما اتفاقاً انگار گرفتار خود‌فریبی‌اند تا جایی که معاون سیما هم این پاسخ دانشجویان را طبیعی دانسته که تنها ۱۸ درصد از دانشجویان گفته باشند فیلم و سریال‌های صداوسیما را می‌بینیم و بقیه بگویند از اینترنت بارگذاری می‌کنند. مهم‌ترین دفاع صداوسیما البته این است که در نظرسنجی‌های دیگر تا ۶۹ درصد مخاطب داشته‌اند.
طبیعی است که با توجه به رایگان بودن استفاده از رادیو و تلویزیون در ایران و در غیاب سرگرمی‌های متنوع دیگر جعبه جادو انتخابی ناگزیر است و هر قدر هم از سرگرمی به مفهوم مدرن و رایج آن دور باشد، اما به هر حال وقتی را پر می‌کند و عجیب نیست که شهروندان مصرف‌کننده یکی از محصولات آن باشند، اما این به معنی اعتماد وقبول مرجعیت نیست.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه آورده است: «آقای شاکرنژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما نیز خود واکنش نشان داده و گفته با جامعۀ آماری ۳۶ هزار نمونه‌ای از سراسر کشور مخاطب رسانه ملی را ۷۲ درصد می‌دانیم. جدای اینکه خوش‌تر آن باشد که سرّ دل‌بران، گفته آید در حدیث دیگران و بهتر آن است که مرکزی مستقل از صداوسیما این نظرسنجی‌ها را انجام دهد به نظر می‌رسد این‌گونه آمار‌ها و استنتاج‌ها مانند نرخ بیکاری باشد که چنانچه فرد طی هفته تنها دو ساعت به کاری مشغول باشد و بابت آن دستمزدی دریافت کند در زمرۀ شاغلان به حساب می‌آید و از جامعۀ بیکاران خارج می‌شود.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما